Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2016

ΜΕΤΣΟΒΟ: Εγκαίνια έκθεσης στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ


Στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο εγκαινιάζεται το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου η έκθεση «Ο ζωγράφος Γεώργιος Ροϊλός και η ιστορική ειδησεογραφία».Η έκθεση παρουσιάζει μια μικρή ενότητα δώδεκα έργων του Ροϊλού με ιστορικό περιεχόμενο, που προέρχονται από διάφορα μουσεία της χώρας μας, καθώς και πληροφοριακό υλικό και φωτογραφίες που θα εστιάζουν σε τρεις βασικούς άξονες:


Α) Ο ζωγράφος και η εποχή του, Β) Τα ιστορικά γεγονότα που αποθανάτισε με την τέχνη του, και Γ) Η τέχνη της Συντήρησης: τα μυστικά της και η σημασία της στη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η ιστορικός της Τέχνης δρ. Όλγα Μεντζαφού-Πολύζου, επίτιμη διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού της Εθνικής Πινακοθήκης και μέλος ΔΣ του Ιδρύματος Ευαγγέλου Αβέρωφ-Τοσίτσα.Όπως αναφέρει η ίδια σε εισαγωγικό σημείωμά της: «Ο ζωγράφος Γεώργιος Ροϊλός (1867-1928), ανήσυχη προσωπικότητα και με έντονη συμμετοχή στους προβληματισμούς της εποχής του, με την κήρυξη του Ελληνοτουρκικού πολέμου το 1897 επιστρατεύθηκε και ακολούθησε τον ελληνικό στρατό στα πεδία της μάχης της Θεσσαλίας. Η συμμετοχή του στον πόλεμο έστρεψε το ενδιαφέρον του στην απεικόνιση πολεμικών σκηνών, σύμφωνα με το πνεύμα των νέων αντιλήψεων που είχαν επικρατήσει ήδη κατά από το 19ο αιώνα, στο πλαίσιο μιας ιστορικής ειδησεογραφίας που απέβλεπε στη ρεαλιστική καταγραφή των γεγονότων. Μέσα από μια οπτική γωνία που στερείται ρητορείας και θριαμβευτικού ύφους, που να εξυμνεί πράξεις αυτοθυσίας και ηθικού μεγαλείου, οι σκηνές από τις μάχες στη θεσσαλική πεδιάδα αναδεικνύουν ως κύριο πρωταγωνιστή τον πόλεμο και τις συνέπειές του. Σκοπός του Ροϊλού δεν είναι να εκθειάσει ήρωες μιας συγκεκριμένης στιγμής του πολέμου, αλλά να καταγράψει τα πάθη ενός ολόκληρου στρατού, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά τα πάθη των απλών ανθρώπων. Η ηρωική ιστορική ζωγραφική μεταλλάσσεται εδώ σε ρεαλιστική τεκμηρίωση της ιστορίας, μέσα από τα δεινά που κάθε πόλεμος, νικηφόρος ή μη, συνεπάγεται».Αφορμή για την έκθεση στάθηκε η επιστροφή στο Μέτσοβο του μνημειώδους έργου του Ροϊλού «Η μάχη των Φαρσάλων» ύστερα από την δεκάμηνη απουσία του για συντήρηση στα Εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης. Την περιπέτεια της αποκατάστασης και συντήρησης του έργου θα αναπτύξει με ομιλία του ο διευθυντής του Τμήματος Συντήρησης και Αποκατάστασης Έργων Τέχνης της Εθνικής Πινακοθήκης Μιχάλης Δουλγερίδης.Η έκθεση που θα έχει εκπαιδευτικό κυρίως χαρακτήρα, θα πλαισιωθεί με ομιλίες, και διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Η διάρκεια της έκθεσης είναι από τις 24 Σεπτεμβρίου – 9 Ιανουαρίου 2017, και οι ώρες λειτουργίας: 10.00 – 16.00, καθημερινά εκτός Τρίτης.

Και νέα έκδοση
Παράλληλα θα παρουσιαστεί και η νέα έκδοση «Με τους ζωγράφους της Πινακοθήκης», της συγγραφέως και παιδαγωγού Μαρίζας Ντεκάστρο.Για το βιβλίο θα μιλήσουν η ιστορικός και εκπαιδευτικός Κατιάννα Μίχα καθώς και η συγγραφέας, ενώ θα ακολουθήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και νέους. Πρόκειται για ένα βιβλίο-οδηγό που απευθύνεται σε νέους, αλλά και σε κάθε φιλότεχνο, εκπαιδευτικό και γονιό.
Η συγγραφέας επέλεξε 21 πίνακες παλαιότερων και σύγχρονων ζωγράφων από τη μόνιμη συλλογή της Πινακοθήκης Αβέρωφ, που αντιπροσωπεύουν όλες τις τάσεις, τα κινήματα και τις τεχνοτροπίες δύο καλλιτεχνικά γόνιμων αιώνων, του 19ου και του 20ου , καθώς και τις ιδέες που συνέβαλαν στην εξέλιξη της ζωγραφικής.Οι πίνακες που επελέγησαν έχουν στόχο να κεντρίσουν τη φαντασία των νεαρών επισκεπτών και παράλληλα να δώσουν ιστορικά στοιχεία για την εποχή τους, την προσωπικότητα και τη δουλειά κάθε καλλιτέχνη.
Μέσα από την προσωπική της ματιά, η συγγραφέας αφηγείται για κάθε έναν μια ιστορία φτιαγμένη από τις πινελιές του και προτείνει έναν τρόπο ανάγνωσης, που δεν είναι και ο μοναδικός, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την ιδιαιτερότητά του και τον καλλιτέχνη που τον δημιούργησε.Το βιβλίο, ακολουθώντας τη διάταξη της Πινακοθήκης, λειτουργεί και ως οδηγός, προτείνοντας μια διαδρομή στην ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής έτσι ώστε ο επισκέπτης να περιηγηθεί στους χώρους, να τους ανακαλύψει, να τους παρατηρήσει, να σκεφτεί, να τους συνδέσει με την εποχή τους και να μάθει τη μικρή ή τη μεγάλη ιστορία του δημιουργού τους.Πρόκειται για ένα βιβλίο που απομυθοποιεί την αμηχανία που νιώθει συχνά ο επισκέπτης μπροστά στα έργα της ζωγραφικής γιατί τον προκαλεί να τα ‘διαβάσει’ βασισμένος στην ευαισθησία του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου